Pontosan 42 pontos Ajánlásban foglalta össze az Országos
Diákparlament azokat a javaslatokat, amelyeket iskoláikból, és az azt követő
fórumokon gyűjtöttek a diákönkormányzati képviselők, és hoztak el
Székesfehérvárra november 21-23-án. Az Ajánlások további sorsa, hogy a
parlamenti bizottságok, kormányzati döntéshozók, minisztériumok és
országgyűlési képviselők szakmai döntéseit befolyásolja.
Az alapvető higiéniai kérdésektől a menzán és a közlekedésen
át a mindennapos testnevelésig, a nyelvvizsgát érintő kérdéseken át a
pontszámokig széles a paletta, amely a diákok probléma, illetve ajánlás
listáján szerepel. Az anyag egyébként hozzáférhető,
bárki számára elérhető és olvasható a diakonkormanyzat.hu internetes oldalon és
már a facebookra is felkerült.
A háromévente megrendezésre kerülő Országos Diákparlament,
melynek létjogosultságát egyes években megkérdőjelezték, idén érett,
demokratikus, jogaival élni képes szakmai fórumként jelentkezett és szólította
meg a kormányzati döntéshozókat. Képes volt párbeszédet is kialakítani, hiszen
a diákparlament nyitó plenáris ülésén Sipos Imre, köznevelésért felelős
helyettes államtitkár, Hanesz József, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
elnöke, és Thaisz Miklós főosztályvezető
az Emberi Erőforrások Minisztériuma részéről, várta és fogadta a feléjük
záporozó kérdéseket. A fórumot dr.
Jásper András diákjogi szakértő moderálta.
A mikrofon nem sokat pihent, és a három órára tervezett
rendezvény hosszabbítással ért véget. A döntéshozók nagy odafigyeléssel
válaszoltak a diákképviselők felvetéseire, miközben azok megtapasztalhatták,
hogy a demokrácia nem könnyű műfaj: időigényes, nagy elfogadást igényel, és
gyakorlásáról van mit tanulni. Tanulságos beszédtéma volt még másnap is, hogy a
felszólalás formája, tartalma, a válaszokra adott reakciók mind-mind fontos
elemei a hatékony közös munkának. A népszerű felvetésekre és válaszokra adott
elismerések keltette tapsvihart, azonban még a demokrácia bölcsőjében is
megirigyelték volna.
A szekciók a diákönkormányzatok munkáját és tevékenységét, a
közösségi szolgálat kérdéseit, az iskolai és kollégiumi konfliktusok témakörét,
a jól működő diákközösségek lehetőségeit járták körbe. A saját és
képviseletükben hozott kérdések megfogalmazásán túl lehetőség volt
tapasztalatokat cserélni, javaslatokat tenni, közösen ötletelni vagy éppen a
szakmai vezetőktől új ismereteket szerezni.
A záró plenáris méltó befejezése volt a három napos intenzív
munkafolyamatnak, és ahol Czunyiné Bertalan Judit köznevelésért felelős
államtitkár elismerően szólt a diákképviselők munkájáról és kiemelte a 42 pontos
Ajánlás megszületésének jelentőségét, melyet több szaktárcához eljuttatnak.
Hangsúlyozta, hogy a közétkeztetés, intézményfenntartást, iskolán belüli
hatékonyabb kommunikáción túl fontosnak tartja, hogy a diákokat érintő jogok a
diákok számára is érthető nyelvezettel is hozzáférhetőek legyenek.
KovátsAndrea