2020. február 10., hétfő

Az életre felkészítő tudást támogató feltételek megteremtése


Immár 3. alkalommal Székesfehérvár adott otthont az Országos Diákparlamentnek. Mindezt november óta rengeteg területi, városi és megyei előkészítő munka előzte meg. A megyei diákparlamenteken választott képviselők az ODP2020-ra hozták el az összegyűlt elképzeléseket, javaslatokat és igényeket.

Lépésről lépésre
Az egyre gyorsabban változó munkaerőpiaci elvárások sürgetően hatnak a ma diákjaira is. Az Országos Diákparlament (ODP) felmenő rendszerű, minden iskolatípusra kiterjedő, közvetlen képviselők útján működő intézménye révén első kézből a jövő felnőttjei maguk tervezhetik életüket.
A demokrácia időigényes – hangzott el nem egyszer a több, mint 200 diákképviselővel dolgozó Országos Diákparlamenten a három napos munkája során. Rengeteg vélemény, igény és érdekeltség kereste ajánlásként, javaslatként való megfogalmazását és megszavazását. Ez a parlamentális folyamat, hosszú távon, a magyar iskolarendszert az egyik legjobb, legdemokratikusabb és leghatékonyabban működő oktatási rendszerévé érlelheti.
A 10. alkalommal megrendezett parlament első napján a minisztérium és háttérintézményeinek vezetői is rendszeresen részt vesznek. Itt a diákok kérdéseiket direkt nekik tehetik fel, és lehetőség van azonnali válaszra is.
Érdemi munka történt 2017-ben és 2020-ban is
Dr. Maruzsa Zoltán, köznevelésért felelős államtitkár a 2017-es Országos Diákparlament eredményeiről referált a hallgatóságnak. Elmondta, a felterjesztett 50 ajánlási pontból 30 pont teljesült, 11 megvalósulása pedig folyamatban van.
Dr. Aáry-Tamás Lajos, oktatási jogok biztosa a digitális világ nem szerkesztett tudásáról beszélt, amely a tanulást és tanítást új keretbe helyezi, ahol a diákok a tanáraikkal együtt tanulnak.
Rácz Zsófia, fiatalokért felelős helyettes államtitkár a kritikai gondolkodás és a jobbító szándék motivációjáról szólt. Hangsúlyozta a fiatalok hangjának „becsatornázásának” jelentőségét.

Az ODP második napján a küldöttek kis létszámú szekciókban vitatták meg a különböző megyei parlamentektől érkezett javaslatokat. Azokban kérdésekben, amelyekben a diákok egyetértettek, a szekció tagjai javaslatot tettek az ajánlás tartalmára. A javaslatok képviseletére a szekció tagok maguk közül megválasztotték az egyik diáktársukat. A 18 szekció képviselőjéből alakult meg az a szerkesztő bizottság, amely hosszas vita után 46 pontos ajánlásra tett javaslatot.

A harmadik nap a küldöttek plenáris ülésen pontonként szavazva, egyes pontoknál vita után 45 pontot támogatott a szerkesztő bizottság javaslatai közül. A 45 pontból álló ajánlást nagy többséggel szavazta meg az Országos Diákparlament, és megbízta az Országos Diáktanácsot, hogy gondozza s képviselje a döntéshozók felé. Az elfogadott ajánlást ezt követően adták át a küldöttek képviselői Dr. Maruzsa Zoltán, köznevelésért felelős államtitkárnak.
Az ajánlásban szerepelnek diákönkormányzattal, szakmai oktatással, tantárgyakkal, vizsgákkal, gyakorlóhelyekkel, fenntartható neveléssel vagy akár az intézmények napi működésével kapcsolatos pontok is.