Nem könnyű velünk, és azokkal sem, akik nálunk fiatalabbak
vagy idősebbek. Mind azt gondoljuk, a másik látja torzan a valóságot. Szegény,
majd rájön… – mondjuk, és összenézünk azokkal, akikről úgy véljük, egyformán
gondolkodunk. Steigervald
Krisztián Generációk harca című könyvéből azonban kiderül, hogy bizony
egyik generáció sem őrzi a bölcsek kövét.
Hitek és tévhitek
1.
A legújabb generációk betegesen gép-függők.
Ami nem volt, attól nem függhettek a korábbi
generációk. Amitől azonban ők függtek, azok többsége már nincs vagy nem
elérhető. Az okoseszközökön felnőtt generációk „csuklóból tudják”, hogyan
forgassák vissza a laptop elfordult képernyőjét, és olyan készség szinten
kezeli, ahogy a korábbi generáció a diótörőt és a főtt tojás-szeletelőt.
2.
Az idősek önfejűek.
Igen. Ahogy mi is és a gyerekeink is. Apám kártyalapokból
épített tornyot, a fiam a Lego Architekből. Hol összehasonlítható ez? Mindkettő
abban járatos, amit a tapasztalatai, a gyermek és fiatal felnőtt koruk tanított
nekik. Én speciel egy harmadik, a Jengás generációba tartozom.
3.
A generációk nem tudnak együtt élni.
Mást-mást tudunk. Más-más módon értelmezzük a Mátrixot. Akár
ki is egészíthetjük egymást. A tisztelet, a másik állaspontjának megismerése,
megértése, döntései hátterének megismerése és a jó természetünk segíthet
áthidalni a távolságokat.
Legyen szó akár végletekig ellehetetlenült kapcsolatok,
késői megértéséről is.
Ismét ugyanaz, vagy most ez valami új?
Steigervald Krisztián magyaráz, biztat, érvel és a jövőre
vonatkoztatható következményeket keres.
Persze, hogy nem hagyott hidegen a könyv. Ezekkel a
gondolatokkal fekszem és kelek. Aztán tesztelem az olvasottakat baráti, családi
telefonbeszélgetésekben. (Hol máshol, ha már a Korona-vírus révén az
illatokhoz, érintésekhez és ízleléshez kötött vasárnapi ebédek és egyéb
kapcsolatok is átkerültek az eddig futurisztikusnak tartott virtuális
valóságba.)
Mindenki hozzáteszi a saját történetét arról, hogy a
generációk saját tapasztalata és egymásra hatása kinél, milyen módon él.
Beszélnek nevelésről, szülőkről, tanárokról, arról, ki hogyan próbált hol
sikeresen, hol sikertelenül hatni a másik döntéseire.
Eltérő tapasztalatokra épülő tanácsok és konfliktusok
fémjelzik a generációk együttműködését vagy egymástól távolodó útját. Mint a
Dallas! Se vége, se hossza, és bár egyrészről folyton ugyanaz ismétlődik,
mégsem enged az a pici gyomorszorító érzés a tipikus konfliktusoknál. Már ha
értitek, mire gondolok…
Ráadás: tanulni tanítsuk meg őket!
Karácsonyi ajándékok, közös időtöltések, társasjátékok,
feladatokhoz és munkához való viszony, bizonytalanság, szerepek és egyéb vesébe
látó téma után – a 21. század iskolája kerül terítékre.
Mázsás tömbként lebeg minden szülői értekezleten a
résztvevők feje fölött a kérdés: mivel teszünk jót a mai diákoknak. Hogyan és
mit tanuljanak? Minek veszik hasznát az életben? Szükségesek-e a régi
alapinformációk vagy ezeket egy könnyed legyintéssel el kellene engedni, mint
feleslegest? No, és hát: mivel lehet lekötni a digitális, interaktív játékok
sebességéhez és ingergazdagságához szokott gyerekek figyelmét? A gyerek a
hibás? A szülő? A tanár?
A digitális pedagógiáé a jövő. A diákok mindig is nehezen
tolerálták az unalmast, de most kifejezetten keresik és elvárják az élményt, a
hasznukra fordítható tudást. A betűsorok helyett animációkban, folyamatábrákban
és gondolattérképekben megjelenített tudásanyagra lenne szükség.
Az információ áradatából a lényeg kiszűrésének módját, a
hatékony tanulási módszerek és önismeret elsajátítása, amire nekik szükségük
van. A gyorsan változó, részben amortizálódó tudásanyag miatt életük végéig
tanulniuk kell.
Ez más, mint mikor azt gondoltuk, hogy egy örök munkahelyen,
örök állásban élhetjük le az életünket. Végképp más azokhoz a lassan változó
időkhöz képest, mint mikor ugyanúgy hívták évszázadokon át családok férfi
tagjait, hisz ugyanazon a helyen, ugyanazzal foglalkoztak.
Steigervald Krisztián: Generációk harca
Hogyan értsük meg egymást?
Fülszöveg
„Önismeret nélkül ma
már nehéz elképzelni az életünket. Ahogyan szeretnénk tisztában lenni saját
belső folyamatainkkal, ugyanúgy igényünk van arra is, hogy értsük a másik ember
motivációit, mozgatórugóit. Steigervald Krisztián abban segít nekünk, hogy
eligazodjunk a különböző generációk világában, hogy szüleink, nagyszüleink vagy
éppen gyerekeink és unokáink ne furcsa idegenek legyenek.” Orvos-Tóth Noémi
„Egy szakértő, aki ért
a halandó emberek nyelvén, egy X generációs apuka, aki nem eltagadni, hanem
elfogadni akarja a fiatalokat. Krisztián könyvét azoknak ajánlom, akik
bezzegelés helyett megértésre, árokásás helyett hídépítésre törekszenek. Vagyis
mindenkinek, aki szeretne békében és biztonságban élni ezen a világon.” D. Tóth Kriszta
„48 éves középkorú
emberként nap mint nap szembesülök azzal, hogyan lesznek a generációk közötti
repedésekből árkok, aztán pedig szakadékok. Steigervald Krisztián könyvét azért
ajánlom a nálam fiatalabbaknak és idősebbeknek egyaránt, mert arra tanít,
hogyan nézzünk át a generációs szakadék túloldalára. Sőt, még többre: arra,
hogy miként emeljünk hidakat fölötte.” Nyáry Krisztián
Steigervald Krisztián évek óta tart előadásokat arról,
milyen történelmi, technológiai és kulturális események hatására változtunk meg
az utóbbi csaknem száz évben: hogyan hatottak az egyes korszakok a
gondolkodásunkra és világlátásunkra, miért alakultak ki ebből a különböző
(veterán-, baby boomer, X, Y, Z és alfa-) generációk, melyiknek milyen
jellegzetességei vannak, miképpen viszonyulnak egymáshoz, és hogyan érthetnék
meg egymást ezek tagjai a jobb együttműködés érdekében – egy sikeresebb,
boldogabb élet reményében.
Generációk harca című könyvének legfontosabb célja, hogy
letisztítsa a generációkról az igaztalan sztereotípiákat, valamint feltárja
értékeiket. Így mindenki felismerheti a saját generációs korlátait, és a
nemzedékek között dúló csatározások helyett képesek leszünk magunkat kívülről
szemlélni, másokat megérteni – vagy akár nevetni is azokon a szituációkon,
amikor csupán a generációnk beszélt belőlünk…
„Az eltelt évszázadok
során csupán minimális különbségek voltak megfigyelhetők az egyes generációk
megélésében. Az elmúlt ötven-hatvan évben viszont rohamtempóban változott meg
szinte minden: az élet várható hossza, a társadalom korösszetétele, a jövőkép, a
kommunikáció – s így például a tisztelet – fogalma, a várakozás jelentése, az
agy leterheltsége, és még sorolhatnám. Érdemes megismerni, alaposabban
feltérképezni ennek az átalakulási folyamatnak a mibenlétét és az egyes
korcsoportokra gyakorolt hatását, mert enélkül csak azt látjuk, hogy nem az
van, ami eddig volt – és ez feszültséghez vezet. Az ismeret viszont megértéshez
és elfogadáshoz. Ennek a könyvnek ez a célja.” Steigervald Krisztián
Adatok
- Oldalszám: 256 oldal
- Méret: 130 x 200 mm
- Kötés: kartonált, füles
- Ár: 3399 Ft
- ISBN: 978 615 6058 14 0
Megrendelhető itt: https://www.lira.hu/hu/konyv/ismeretterjeszto-1/tarsadalomtudomany/generaciok-harca-hogyan-ertsuk-meg-egymast#
Steigervald Krisztián
a múlt évezred legvégén, 1999-ben szerezte meg közgazdász diplomáját. Huszonöt
évnyi „vidéki” lét után költözött Budapestre, ahol nyolc évig egy nemzetközi
piackutató cégnél dolgozott több pozícióban is. Ez idő alatt kezdte meg
pszichológiai tanulmányait. A generációk kutatásával húsz éve, szülői,
pedagógusi, vezetői, céges workshopokkal, tréningekkel öt éve foglalkozik.
Steigervald Krisztián Hogyan értsük meg egymást?
videósorozata a Generációk harca című kötethez már megtekinthető a Partvonal
Könyvkiadó Facebook oldalán
Az első videó megtekinthető itt: https://www.facebook.com/partvonalkiado/videos/544773249756530/
A második videó megtekinthető itt: https://www.facebook.com/partvonalkiado/videos/920160698419205/
A harmadik videó első része megtekinthető itt: https://www.facebook.com/partvonalkiado/videos/237306550957733/