- A szükséghelyzetekben és elhúzódó válságokban nyújtott, az oktatást célzó uniós humanitárius támogatásnak hosszabb távra kellene szólnia - közölte az Európai Unió luxembourgi székhelyű számvevőszéke csütörtökön.
Az uniós
számvevőszék szerint, noha az oktatásra irányuló humanitárius segítségnyújtás
az elmúlt években jól működött, hiányosságokat mutat. Egyebek mellett azért,
mert összességében több fiúhoz ér el, mivel a lányok esetében valószínűbb, hogy
a konfliktus sújtotta térségekben kimaradnak az oktatásból. Ennek oka, hogy
háztartási munkát kell végezniük, illetve áldozatul esnek erőszaknak vagy korai
házasságot kell kötniük.
A jelentéstevők
véleménye szerint az uniós segély hatékonyságát javítaná, ha az ilyen irányú
kezdeményezések hosszabb távra szólnának, ezenkívül javítani kellene a
költségek elemzését és az oktatást célzó készpénztámogatási programok
fenntarthatóságát is.
Mint közölték,
becslések szerint a fejlődő országokban 64 millió gyermek nem jár általános
iskolába. Az ilyen gyermekek fele konfliktus sújtotta területeken él. Az
oktatásban való részvétel nemcsak tanulási lehetőségekhez ad nekik hozzáférést,
hanem azonnali fizikai védelmet, valamint életmentő ismereteket és készségeket
is biztosít számukra. A projektek többsége azonban rövid távra, 10-12 hónapra
szól, így nem képes lefedni az elhúzódó válságban élő gyermekek többéves
oktatási szükségleteit. Emiatt az uniós segély kevésbé volt hatékony és
eredményei nem mindig voltak fenntarthatók - közölték. Ami a hatékonyságot
illeti, a számvevők azt javasolták az Európai Bizottságnak, hogy jobb
költségelemzések révén próbáljon többet kihozni ugyanabból a pénzből.
A közelmúltban az
uniós bizottság az összes humanitárius segélyén belül 10 százalékra növelte az
oktatásra fordított támogatás arányát, amelynek összege így 2019-ben 160 millió
euró körül alakult.
MTI 2021. január 21., csütörtök 17:38