Az előző évekhez
hasonló nehézségűnek ítélték az idei magyar írásbeli érettségi feladatait az
MTI-nek nyilatkozó pedagógusok és diákok. A feladatok többek között Kosztolányi
Dezsőhöz, Radnóti Miklóshoz és József Attilához kapcsolódtak.
Horváth József, a
Székesfehérvári Vasvári Pál Gimnázium igazgatója az MTI érdeklődésére elmondta,
hogy a magyar írásbeli érettségi nagy problémát nem okozott a diákoknak, többen
pozitív élménnyel jöttek ki a tantermekből. Kollégái véleménye alapján azt
mondta, semmivel sem volt nehezebb vagy könnyebb az idei érettségi, mint a
korábbi években; alkalmas volt arra, hogy lemérjék a négy év alatt megszerzett
tudást.
Mint mondta,
diákjaik többsége az első részben a motivációs levelet választotta, az
érvelésre kevesen vállalkoztak, mert "érdekes, de nehéz" feladat
volt. A műelemzésnél zömében a novellaelemzést választották tanulóik, csak a
legjobbak vállalkoztak az összehasonlító verselemzésre. A rendelkezésre álló
idő elegendőnek bizonyult, többen korábban befejezték az írásbeli feladatsort -
tette hozzá.
Müllerné Ódor
Marianna, a Dunaújvárosi Széchenyi István Gimnázium igazgatója kollégái
véleményét tolmácsolva közölte, hogy a kifejtős feladatnál inkább az érvelés
állt közel a diákokhoz, a motivációs levél "egyelőre távol áll
tőlük". Hozzátette: a próbaérettségin is sokkal többen választották az
érvelést.
Kollégái szerint a
Kosztolányi-novella elemzése "megnyugtató volt a diákok számára", a
József Attila- és a Radnóti-vers is kiegészítő anyag volt, ennek ellenére
ismert, de nem könnyű vers, ezért vélhetően előbbit választották többen.
Megjegyezte, hogy a diákok az első rész 90 percét - elsősorban a szövegértési
feladat miatt - rövidnek találták, a második rész esetében azonban elegendőnek
bizonyult a rendelkezésre álló idő.
Birkás Krisztina,
a Móri Táncsics Mihály Gimnázium intézményvezetője közölte, a megkérdezett
diákok fele-fele arányban választották az összehasonlító verselemezést és a
novellaelemzést. A rendelkezésre álló időt többségében kevésnek találták, de
akadt olyan érettségiző is, aki kényelmesen belefért az időkeretbe.
Kollégái szerint
az érettségi nem volt "kirívóan nehéz", első látásra megoldhatónak
tűntek a feladatok.
Nem tartották
egyszerűbbnek a korábbiaknál az idei érettségi tételeket a nagykanizsai
Batthyány Lajos Gimnázium magyartanárai, de diákjaik sem érezték könnyűnek a
mostani kérdéssort - mondta el a középiskola magyarszakos igazgatóhelyettese
hétfőn az MTI érdeklődésére.
Tislérné Tóth
Zsuzsanna a diákok véleménye alapján arról számolt be, hogy az elsőre
egyszerűnek tűnő szövegértési feladat bizonyult talán a legnehezebbnek, mert a
tíz kérdés többségére kifejtős választ kellett adni, ráadásul a kérdések mintha
többször is megismétlődtek volna. Mindezek miatt a 60-ról 90 percre növelt idő
sem volt mindenkinek elegendő a válaszadáshoz, hiszen még egy motivációs
levelet is meg kellett írniuk. A műelemzésre adott 150 percbe azonban szinte
mindenki belefért.
A nagykanizsai
pedagógus azt is elmondta: leginkább a kétszintű érettségi bevezetése óta nem
jellemző, hogy az érettségire olyan feladatot kapnak a diákok, ami valamilyen
évfordulóhoz igazodik. Így volt ez idén is, tehát arra nem nagyon számítottak a
tanárok sem, hogy az emlékév kapcsán éppen Arany Jánossal kapcsolatos feladat
kerül a most érettségizők elé.
A bátonyterenyei
Váci Mihály Gimnáziumban igazgatója, Tóth Lászlóné az MTI-nek elmondta: a
vizsga második részében a legtöbben egy József Attila- és egy Radnóti
Miklós-vers összehasonlító elemzését írták, kevesen választották Kosztolányi
Dezső novellájának elemzését.
Az első részben a
tanulók kevésnek találták az időt, a gyakorlati szövegalkotás helyett pedig a
humorról szóló érvelést választották - tette hozzá.
A szaktanár
megoldhatónak tartotta a feladatokat - mondta Tóth Lászlóné.
Balassagyarmaton a
Balassi Bálint Gimnáziumban a megkérdezett diákok nagyjából fele-fele arányban
elemezték a novellát, illetve írták az összehasonlító verselemzést -
tájékoztatta az MTI-t Fényes-Bók Szilvia igazgató.
Mint elmondta, a
szövegértést kicsit nehezebbnek találták, ebben a részben többen választották a
humorral kapcsolatos érvelést.
Az írásbelik
kedden a matematikavizsgákkal folytatódnak.