Emlékszünk még Frank
Schätzing RAJ című regényére? A német mester egyetlen képből bontja ki az egész
világra kiterjedő ökokatasztrófa és a megvadult természettel szemben vívott
emberi küzdelem történetét: egy halász nyomtalanul eltűnik Peru partjainál.
A pillangó
zsarnoksága a XXI. század technológiai forradalmának katasztrofista
forgatókönyvén vezeti végig az olvasót.
Hosszú idő óta forgatom magamban, hogy mit is írjak erről a
könyvről. Egyrészt végre magyarul is olvasható a szerző új regénye. Mivel a
korábban olvasott kötetek a tetszett és a nagyon tetszett skálán mozogtak, az
új kötet megjelenése már önmagában is örömhír. Másrészt viszont megszokottan
nagy terjedelmű könyvet olvasva többször is azon kaptam magam, hogy untat,
elaltat.
Szóval én változtam meg és nem veszem észre a mű
zsenialitását, vagy a szerző „nyúlt mellé” ezúttal? Vagy esetleg a regény
témája feküdte meg „gyomromat”?
A könyv fülszövege a Raj című regényt említi
példaként. Több mint tíz éve olvastam, de még mindig emlékszem, hogy
lenyűgözött a monumentalitása. Volt ugyan néhány történetszál, amely a történet
szempontjából nem sok jelentőséggel bírt, de összeségében jó volt olvasni. Az a
fajta regény, amelyik úgy egyensúlyoz a sci-fi és a dokumentum regény határán,
hogy az olvasó akár megtörténtnek is hiheti a leírtakat.
A Limit
egyértelműen sci-fi. Terjedelmes, kellemes olvasmány volt.
A 2016-ban megjelent Breaking News is
nagyon tetszett. A regény alapvetően fikció, de az alapos kutatómunka
eredményeként valós tényekkel és szereplőkel vegyítve igen csak hihető történetet
alkot. Sok olyan rész volt, ahol egyáltalán nem voltam benne biztos, hogy az
írói fantázia, vagy a tényként meg nem írható valóság húzódik-e a sorok mögött.
Összességében azt szeretem Frank Schätzing regényeiben,
ahogy elegánsan egyensúlyoz a még éppen hihető határán. Azt, hogy elmerülhetek
az általa rajzolt világban. Mindvégig azt gondolva, ez akár igaz is lehet…
Nos A
pillangó zsarnoksága ebből a szempontból sem működött. A történet krimiként
induló eleje még „rendben van”, azonban a végtelen sok párhuzamos univerzum
koncepciójánál már megbicsaklott a történet. Egyrészt – elismerve a mögöttes
elmélet logikáját és szépségét – számomra nem volt képes a hihetőség határán belül
maradni, másrészt meg mindegy volt a történet szempontjából. Hiszen ha az egyes
világok közti különbség csak egy-egy emberi döntésen múlik, amikor az egyikben
a szereplő jobbra a másikban meg balra megy, amikor minden alternatíva
megtörténik, akkor egészen egyszerűen nincs mit kedveli a főhősben, nincs miért
izgulni…
Pedig akár jó is lehetett volna, hiszen például a Neil Gaiman – Michael
Reaves: Köztesvilág trilógiája remekül vette ezt az akadályt.
Persze van a könyvnek jól sikerült része is. Például a PU-453
világban játszódó epizód szerint már 2050-et írunk. Ennek a világnak a
megalkotása, a működése és a technikai fejlettség leírása nagyon magával
ragadó.
Fülszöveg
Emlékszünk még Frank
Schätzing RAJ című regényére? A német mester egyetlen képből bontja ki az egész
világra kiterjedő ökokatasztrófa és a megvadult természettel szemben vívott
emberi küzdelem történetét: egy halász nyomtalanul eltűnik Peru partjainál. Ez
a zárt, pici jelenet sodorja bele az olvasót az ember ellen forduló természeti
környezet ezer oldalas eposzába.
Eltelt tizenöt év, és
Frank Schätzing most visszatért legsikeresebb regényszerkesztési módszeréhez.
Agok, a dél-szudáni milicista hazája zavaros háborújában vezet gerillatámadást
a mészárosként ismert John Olony állásai ellen, a regény nyitánya könyörtelen
mikrorealizmussal mutatja meg az afrikai polgárháborúk iszonyatát és
értelmetlenségét. Az olvasó az élő történelemben találja magát. Ám egyszer csak
ismeretlen lények támadják meg és falják fel a gerillákat (magát Agokot is) a
tejszerűen átlátszatlan trópusi párában. Mindenki meghal.
Így kezdődik Frank
Schätzing legfrissebb technoeposza, az új RAJ, amelyben egy amerikai közúti
baleseti helyszíneléstől és egy Szilícium-völgyi világcégnél tartott
házkutatástól ezúttal is az emberiség végső szabadságharcáig jutunk el: a
virtuális realitás és a párhuzamos valóságok mint manipulációs eszközök ellen
vívott totális háborúig.
A pillangó zsarnoksága
a XXI. század technológiai forradalmának katasztrofista forgatókönyvén vezeti
végig az olvasót.
Adatok
ISBN:978 963 293 814 1
Athenaeum Kiadó, 2018
Fordította: Fodor Zsuzsa és Győri László
Terjedelem: 631 oldal
Bolti ár: 5499,- Ft
Athenaeum Kiadó, 2018
Fordította: Fodor Zsuzsa és Győri László
Terjedelem: 631 oldal
Bolti ár: 5499,- Ft
A kötet megvásárolható közvetlenül a kiadói csoporttól
is, IDE kattintva.