2019. január 29., kedd

Frank Schätzing: A pillangó zsarnoksága


Emlékszünk még Frank Schätzing RAJ című regényére? A német mester egyetlen képből bontja ki az egész világra kiterjedő ökokatasztrófa és a megvadult természettel szemben vívott emberi küzdelem történetét: egy halász nyomtalanul eltűnik Peru partjainál.
A pillangó zsarnoksága a XXI. század technológiai forradalmának katasztrofista forgatókönyvén vezeti végig az olvasót.

Hosszú idő óta forgatom magamban, hogy mit is írjak erről a könyvről. Egyrészt végre magyarul is olvasható a szerző új regénye. Mivel a korábban olvasott kötetek a tetszett és a nagyon tetszett skálán mozogtak, az új kötet megjelenése már önmagában is örömhír. Másrészt viszont megszokottan nagy terjedelmű könyvet olvasva többször is azon kaptam magam, hogy untat, elaltat.
Szóval én változtam meg és nem veszem észre a mű zsenialitását, vagy a szerző „nyúlt mellé” ezúttal? Vagy esetleg a regény témája feküdte meg „gyomromat”?
A könyv fülszövege a Raj című regényt említi példaként. Több mint tíz éve olvastam, de még mindig emlékszem, hogy lenyűgözött a monumentalitása. Volt ugyan néhány történetszál, amely a történet szempontjából nem sok jelentőséggel bírt, de összeségében jó volt olvasni. Az a fajta regény, amelyik úgy egyensúlyoz a sci-fi és a dokumentum regény határán, hogy az olvasó akár megtörténtnek is hiheti a leírtakat.
A Limit egyértelműen sci-fi. Terjedelmes, kellemes olvasmány volt.
A 2016-ban megjelent Breaking News is nagyon tetszett. A regény alapvetően fikció, de az alapos kutatómunka eredményeként valós tényekkel és szereplőkel vegyítve igen csak hihető történetet alkot. Sok olyan rész volt, ahol egyáltalán nem voltam benne biztos, hogy az írói fantázia, vagy a tényként meg nem írható valóság húzódik-e a sorok mögött.
Összességében azt szeretem Frank Schätzing regényeiben, ahogy elegánsan egyensúlyoz a még éppen hihető határán. Azt, hogy elmerülhetek az általa rajzolt világban. Mindvégig azt gondolva, ez akár igaz is lehet…
Nos A pillangó zsarnoksága ebből a szempontból sem működött. A történet krimiként induló eleje még „rendben van”, azonban a végtelen sok párhuzamos univerzum koncepciójánál már megbicsaklott a történet. Egyrészt – elismerve a mögöttes elmélet logikáját és szépségét – számomra nem volt képes a hihetőség határán belül maradni, másrészt meg mindegy volt a történet szempontjából. Hiszen ha az egyes világok közti különbség csak egy-egy emberi döntésen múlik, amikor az egyikben a szereplő jobbra a másikban meg balra megy, amikor minden alternatíva megtörténik, akkor egészen egyszerűen nincs mit kedveli a főhősben, nincs miért izgulni…
Pedig akár jó is lehetett volna, hiszen például a Neil Gaiman – Michael Reaves: Köztesvilág trilógiája remekül vette ezt az akadályt.
Persze van a könyvnek jól sikerült része is. Például a PU-453 világban játszódó epizód szerint már 2050-et írunk. Ennek a világnak a megalkotása, a működése és a technikai fejlettség leírása nagyon magával ragadó.

Fülszöveg
Emlékszünk még Frank Schätzing RAJ című regényére? A német mester egyetlen képből bontja ki az egész világra kiterjedő ökokatasztrófa és a megvadult természettel szemben vívott emberi küzdelem történetét: egy halász nyomtalanul eltűnik Peru partjainál. Ez a zárt, pici jelenet sodorja bele az olvasót az ember ellen forduló természeti környezet ezer oldalas eposzába.
Eltelt tizenöt év, és Frank Schätzing most visszatért legsikeresebb regényszerkesztési módszeréhez. Agok, a dél-szudáni milicista hazája zavaros háborújában vezet gerillatámadást a mészárosként ismert John Olony állásai ellen, a regény nyitánya könyörtelen mikrorealizmussal mutatja meg az afrikai polgárháborúk iszonyatát és értelmetlenségét. Az olvasó az élő történelemben találja magát. Ám egyszer csak ismeretlen lények támadják meg és falják fel a gerillákat (magát Agokot is) a tejszerűen átlátszatlan trópusi párában. Mindenki meghal.
Így kezdődik Frank Schätzing legfrissebb technoeposza, az új RAJ, amelyben egy amerikai közúti baleseti helyszíneléstől és egy Szilícium-völgyi világcégnél tartott házkutatástól ezúttal is az emberiség végső szabadságharcáig jutunk el: a virtuális realitás és a párhuzamos valóságok mint manipulációs eszközök ellen vívott totális háborúig.
A pillangó zsarnoksága a XXI. század technológiai forradalmának katasztrofista forgatókönyvén vezeti végig az olvasót.

Adatok
ISBN:978 963 293 814 1
Athenaeum Kiadó, 2018
Fordította: Fodor Zsuzsa és Győri László
Terjedelem: 631 oldal
Bolti ár: 5499,- Ft
A kötet megvásárolható közvetlenül a kiadói csoporttól is, IDE kattintva.