2022. április 24., vasárnap

Szabó Tibor Benjámin: EPIC

 Regény okos, „szuperjófej” tinikről

Az ilyen könyveket legjobb strandon, este, takaró alatt zseblámpával vagy vonaton olvasni. Tinédzsereknek az is ideális időszak, amikor a szülők megtiltják a kockulást, és nem fűlik az ember foga, hogy kötelező irodalmat olvasson.

Egy dinamikus, okos, izgalmas, fordulatos, érzékeny XXI. századi ifjúsági kalandregényt foghat kezébe az olvasó. Ha lenne még Delfin sorozat, ott jelent volna meg puha, dorozsmás mintájú borítóval, kicsit barnás lapokon, amit sokkal jobb olvasni, mint az összes többit.

Milyenek a főszereplők?

Hétköznapinak tűnő srácok, akik kivételes képességekkel rendelkeznek, és szuperjófejek. Egy iskolában talán csak azt látják a többiek, hogy jó tanulók, de távolról sem stréberek. Igen ám, de vajon melyiküket mi motiválja? Ez az egyik rejtély, amire finoman fény derül.

Ők izgalmas figurák, akiket bárki szívesen elfogadna barátjának.

Kikből áll a csapat? Szerelmes kocka, nyelvzseni, nemesi család sarja, sportoló, sőt, olyan is van közöttük, aki tiszteli szülei tudását, és egy okos, autista fiú. Gyorsan összecsiszolódnak, és összekovácsolja őket az egymásra figyelés meg a közös célok.

Az igazságérzetük nem tűr kompromisszumot.

A viszonyok, konfliktusok finom rendszerének bemutatása egy tananyag pontosságával, de a szleng lazaságával bontakozik ki.

Na, jó, de mit csinálnak?

Nyomoznak. Rejtvényt fejtenek. Kiállnak egymásért. Minden tudásukat latba vetik a megfejtésért. Titkolóznak, hibáznak, keresik a határaikat, belátják, amikor segítségre van szükségük, és – természetesen – nyernek. Tapasztalatokat, barátokat, tanulópénzt…

Ők közöttünk élő szuperhősök.

Szinte ismerősek, mégis bőven tartogatnak meglepetést. Neveik illenek karaktereikhez, kifejezőek, így a figyelemzavarral vádolt generációk számára is öröm azonosítani őket. (Ez csak látszólag bagatell, holott valójában fontos, hogy a János, Röfi, Zuzu, Márkó, AlmaPéter, Sádi névre, milyen figurát asszociál az olvasó.)

És a kockulás?

Mindenki tudja, hogy a mai fiatalok élete gyökeresen más, mint a mostani felnőttek gyerekkora volt. Néhány évtized alatt hatalmasat változott körülöttünk és bennünk a világ.

A mai iskolások és fiatal felnőttek digitális tudásukkal szinte külön bolygón élnek. Ebben a történetben a hagyományos és ez a fajta tudás találkozik. Így pedig fantasztikus dolgokra lehet rábukkanni.

Eközben főhőseink hűek maradnak a valódi értékekhez és saját, nemzeti gyökereikhez.

A tudás hatalom

Szívem csücske a történetben a rejtvényeknek beillő órai feladatok sora, amelyekből kiderül, hogy a tudás nem ciki, sőt, lehet nagyon vagányul is oktatni. Bármely tananyagnak létezik szerethető, a gyakorlati életben is használható feldolgozása, de

a száraz tényeket, törvényszerűségek megtanulását nem lehet megúszni, mert akkor nincs miből meríteni.

Miért jó ez a könyv?

A mai fiatalok – már megint jól kezdődik… –, tinédzserek pont olyanok, mint minden más kor fiataljai, akiket igazságérzetük mozgat.

Innovatívak, okosak, éleslátóak és megkérdőjelezik a szabályokat.

Látni akarják, mi történik a kulisszák mögött. Eközben megteremtenek valami sajátot és zseniálisat, amely csak az ő tudásukból állhat össze.

Ki vegye kézbe a könyvet?

A tizenévesektől az ősz hajú generációkig ajánlom a könyvet! Az ifjabbakat tanítja, mint egyenrangú beszélgetőtársként egy klassz tanár, azoknak pedig, akik elvileg kinőttek az ifjúsági irodalomból, kellemes, igényes olvasmány.

 

 Cím: EPIC 1 - Az első küldetés

Szerző: Szabó Tibor Benjámin

Kiadó: Menő Könyvek

Sorozat: EPIC

Oldalak száma: 340

Megjelenés: 2022. február 17.

Kötés: Kartonált

ISBN: 9789635841202

Méret: 215 mm x 135 mm

https://www.epicbackstage.com/

https://www.lira.hu/hu/konyv/szepirodalom/ifjusagi-irodalom/regenyek/epic-1-az-elso-kuldetes-2#

Köszönet a kiadónak a recenziós példányért!


2022. március 28., hétfő

ITM: elindult az Apáczai ösztöndíjprogram a szakképzésben

 

- Elindult az Apáczai ösztöndíjprogram a szakképzésben jól tanuló, hátrányos helyzetű diákok támogatására 3 milliárd forint keretösszeggel - jelentette be Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért felelős helyettes államtitkára hétfőn a Budapesti Komplex Szakképzési Centrum (BKSZC) Kaesz Gyula Faipari Technikum és Szakképző Iskolában.

    Az intézményben hétfőn kezdődött a EuroSkills'2023 bútorasztalos előválogató verseny és ünnepélyesen átadták az iskola új tanműhelyét és tanteremét.

    Pölöskei Gáborné kiemelte, hogy az Apáczai ösztöndíjprogramban támogatott diákoknak nemcsak ösztöndíjat kapnak, hanem mentorokat is biztosítanak számukra.

    Az ITM helyettes államtitkára hangsúlyozta: a szakképzésfejlesztésben a tartalom és módszertan megújításával, a humánerőforrás fejlesztéssel, a tanulók támogatásával azt kívánják elérni, hogy a magyar szakképzés minőségi és minél vonzóbb legyen.

    Szólt arról is, hogy a magyar szakképzésben két éve már működik az általános szakképzési ösztöndíjprogram, ennek új elemként indult az  Apáczai ösztöndíjprogram, amely nemcsak a jól tanuló hátrányos helyzetű diákok támogatására, hanem a tehetséggondozásban résztvevő oktatók munkájának elismerésére is lehetőséget ad.

    A helyettes államtitkár kitért arra, hogy a szakképzésfejlesztésben elindított folyamatok folyamatosan beérnek, példaként említette, hogy épülnek és megújulnak a szakma elsajátításához megfelelő környezetet adó tanműhelyek. A megújult szakképzés biztosítani tudja a magyar gazdaság fejlődéséhez szükséges képzett, jó munkaerőt - tette hozzá.

    Az EuroSkills'2023  bútorasztalos előválogató verseny indulásával kapcsolatban Pölöskei Gáborné rámutatott arra, a szakmák nemzetközi megmérettetése nemcsak a versenyzők egyéni tudását, hanem a magyar szakképzés eredményét is mutatja, és jelezte, hogy a fiatal magyar szakemberek jó eredményeket érnek el ezeken a versenyeken.

    Bihall Tamás, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara oktatási- és szakképzési ügyekért felelős alelnöke kiemelte: a szakképző helyek és a vállalatok együttműködése fontos a versenyképes, megfelelően képzett munkaerőhöz.

 

MTI 2022. március 28., hétfő 11:53

Fotó: MTI/Bruzák Noémi


Lezárult a végzettség nélküli iskolaelhagyás visszaszorítását célzó módszertani fejlesztés

 - Lezárult az a végzettség nélküli iskolaelhagyás visszaszorítását célzó, átfogó módszertani fejlesztés, mely uniós támogatással valósult meg hét hazai egyetem és az Oktatási Hivatal együttműködésével.

    A konzorciumot irányító egri felsőoktatási intézmény tájékoztatása szerint a projektre csaknem 10 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert el az Eszterházy Károly Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem, az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Szegedi Tudományegyetem, a Debreceni Egyetem, a Nyíregyházi Egyetem és a Miskolci Egyetem, valamint az Oktatási Hivatal együttműködésével létrejött konzorcium.

    A 2017-ben kezdődött program két legfontosabb célkitűzése volt a köznevelés megújítása a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése érdekében, valamint az ennek jegyében kidolgozott új módszerek bevezetése a köznevelési intézményekben.

    A közlemény alapján a program ösztönzi a tanulókat, növeli érdeklődésüket, teret ad a sokoldalúságnak. Nagy értéke, hogy a diákok egyéni fejlődésére összpontosít és olyan új módszereket, tanulásszervezési módokat vezet be a mindennapi pedagógiai gyakorlatba, melyekkel a tanulás élményszerűvé válik, a diák aktív, alkotó részese lesz a tanulási folyamatnak. Az órákon a pedagógusok innovatív gondolkodásra késztetik a gyerekeket, segítve, hogy a megszerzett ismereteiket a valós élethez kapcsolják, ott kamatoztassák - fejtették ki.

    Jelezték: a munkába több mint 1500 helyszínen mintegy 35 ezer pedagógus kapcsolódott be. Az új módszertanra épült komplex alapprogramot bevezetni kívánó iskolák tanárait képzésekkel készítették fel és tevékenységüket szakmai támogatórendszer is segítette. Emellett kézikönyvek, tematikus tanmenetek, óra- és foglalkozástervek, szakmai kiadványok is készültek számukra.

    Az új elveknek és módszereknek köszönhetően előtérbe került a logika, a testmozgás, a művészet, valamint a digitális és életgyakorlat-központú tanulás, míg ezzel párhuzamosan visszaszorult az érdektelenség, a csoportos eredménytelenség, az egyéni sikertelenség és a tanulói önbizalomhiány. Azaz javultak a diákok tanulási kilátásai és csökkentek a lemorzsolódás esélyei - összegez a közlemény.

 

MTI 2022. március 28., hétfő 17:45

2022. március 22., kedd

Idén is meghirdette az AM az Ifjú Kócsagőr Programot

  - Keddtől április 22-ig lehet jelentkezni az Ifjú Kócsagőr Programra - jelentette be közleményében az Agrárminisztérium környezetügyért felelős államtitkára.

    Rácz András azt közölte az MTI-vel, hogy az Ifjú Kócsagőr Program évről-évre egyre népszerűbb a természetvédelem iránt elkötelezett diákok körében. Idén már 9. alkalommal hirdetik meg számukra a programot, hogy a természetvédelmi őrök munkáján keresztül ismerhessék meg a szakmai kihívásokat és lehetőségeket - tette hozzá.

    Mint írta, a Víz Világnapjától a Föld Napjáig várják azon 18 és 24 év közötti fiatalok jelentkezését, akik első kézből ismernék meg a természetvédelem gyakorlati oldalát, és betekintenének az őrszolgálati munka kulisszái mögé.

    A jelentkezéseket a http://www.ifjukocsagor.furgediak.hu weboldalon keresztül várják a nemzeti parkok - hívta fel a figyelmet az államtitkár.

    A résztvevő diákok az általuk kiválasztott nemzeti parkban tölthetnek el egy tíz napos szakmai gyakorlatot. A legjobbak - természetvédelmi őr mentorukkal közösen - a szeptemberi országos döntőben mérik össze tudásukat, hogy elnyerjék a 2022 Matula és Tutajos elnevezésű díjat, illetve az ötnapos tanulmányutat az Erdélyi-középhegység Natúrparkba - jelezte Rácz András.

    Az államtitkár hangsúlyozta, a program sikerét mutatja, hogy a korábbi résztvevők közül már többen dolgoznak valamely nemzeti park igazgatósági kötelékében, karrierútjukra pedig a szervezők is rendkívül büszkék.

    Az Ifjú Kócsagőr Program a korábbi évekhez hasonlóan a Fürge Diák Iskolaszövetkezet, a 30Y zenekar, az Agrárminisztérium, a tíz nemzeti park igazgatóság, valamint a Hortobágyi Természetvédelmi és Génmegőrző Nonprofit Kft. összefogásával valósul meg - fűzte hozzá.

    Közölte azt is, az országos döntővel egybekötött háromnapos záróeseményt szeptember 21-23. között a Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóság rendezi meg.

    További információk és az idei felhívás elérhető a www.ifjukocsagor.furgediak.hu weboldalon.

    Rácz András szerint érdemes még az ifjú kócsagőrök Facebook-csoportjához is csatlakozni, ahol rengeteg fotó, élménybeszámoló található az elmúlt évek nyári gyakorlatairól.

 

MTI 2022. március 22., kedd 10:19

2022. március 3., csütörtök

A középfokú felvételi eljárás időrendi áttekintése

 Az Oktatási Hivatal által közzétett információk alapján a következő határidőkre érdemes figyelni a felvételi eljárás során.

 

 


Aktuális határidők.

  • A jelentkezések módosításának lehetősége március 21–22-én, a módosító tanulói adatlap kitöltésével.
  • A középfokú iskolák április 12-ig elkészítik a KIFIR iskolai rangsoroló programban a jelentkezők sorrendjét tartalmazó ideiglenes felvételi jegyzéket, majd azt − a Hivatal által meghatározott módon − megküldik a Hivatalnak.
  • Április 29-ig megküldik az egyeztetett felvételi jegyzék alapján a felvételről vagy az elutasításról szóló értesítést a jelentkezőnek, kiskorú jelentkező esetén a szülőnek, továbbá, ha a jelentkező tanulói jogviszonyban áll, az általános iskolának is. Amennyiben a jelentkező 6 vagy 8 évfolyamos gimnáziumi képzésre nyújtotta be a jelentkezését, az elutasításról nem kell az általános iskolát értesíteni. A jelentkezés elutasítása esetén az iskola igazgatójának fel kell hívnia a jelentkező és a szülő figyelmét, hogy a döntés ellen jogorvoslattal élhet. A jogorvos-lati eljárást megindító kérelmet annak a középfokú iskolának a fenntartójához kell benyújtani, amelyiknek a döntésével nem ért egyet.

Forrás: https://www.oktatas.hu/kozneveles/kozepfoku_felveteli_eljaras/beiskolazas_feladatok_idopontok

https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/beiskolazas/2022/felv_idorendi_attekintes_2021_2022.pdf


 

2022. február 28., hétfő

Tom King: A Vízió

 

Amikor a borítón az látom „Mestermű” szinte soha nem hiszem el. Á ez csak reklám…

Amikor a bevezetőben azt olvastam „Minden panel egy-egy külön csehovi puska.”, megvontam a vállam, á ez csak valami túlzás.

Amikor a második fejezetet olvastam elkezdett beszippantani a mű.

Most, hogy befejeztem az gondolom ez valami elképesztő jó volt. Bár a rajzok nem igazán tetszettek ennek ellenére ez egy Mestermű. Mert a nagyon egyben van. A képhatások, a rajzok a szöveg, a narratíva.

Ez bizony számomra olyan nagyhatású, szépirodalmi igényességű mű, amelyből nagyon kevés van. Legalább akkor élmény volt, mint Alan Moore két remekműve a „V mint vérbosszú” és „A teljes Watchmen”.

Olyan képregények ezek, amelyek bekúsznak a bőr alá és nagyon sokáig velünk maradnak, eszünkbe jutnak.

 

Fülszöveg:

VÍZIÓ EMBERRÉ SZERETNE VÁLNI – ÉS NINCS EMBERIBB DOLOG A CSALÁDNÁL.

A szintezoid ezért visszatér az alapokhoz abba a laborba, ahol Ultron megalkotta őt, hogy fegyverként használja a Bosszúállók elleni harcban. Ezen a helyen lázadt fel eleve elrendelt végzete és gyilkos szerepe ellen. Ezen a helyen döntött úgy, hogy igenis jobbá, többé válik: emberré lesz.

Itt építi meg őket. Virginiát, a feleségét. A kamasz ikreket, Vivet és Vint. Hasonlítanak rá, és öröklik az erejét is. És arra vágynak, amire ő: a mindennapiságra, a normális életre. Vagy már nem is vágy ez, hanem egyenesen megszállottság?

A Vízió család ugyan az összetartozásra és a szeretetre törekszik, vágyuk mégis könnyen szembeállíthatja őket akár még a Föld legnagyobb hőseivel is…

Tom King ezzel különleges és hatalmas sikert aratott történettel írta be magát a legjelentősebb képregényalkotók közé.

A kötet a teljes 12 részes THE VISION-sorozatot tartalmazza.

 

Adatok

Moly adatlap: https://moly.hu/konyvek/tom-king-a-vizio

Megjelent a Fumax kiadásában, Budapesten, 2020-ban

264 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789634701811

Fordította: Holló-Vaskó Péter

Illusztrálta: Gabriel Hernandez Walta, Michael Walsh

2022. január 4., kedd

Rendőrségi nyomozás indult egy pécsi iskola elektronikus naplójának feltörése miatt

 - Rendőrségi nyomozás indult egy pécsi belvárosi iskola elektronikus naplójának feltörése miatt - erősítette meg a Pécsi Újság keddi értesülését a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság az MTI-nek.

    A nyomozás információs rendszer vagy adat megsértése miatt folyik - közölték. A hatóság az ügy részleteiről, tekintettel a nyomozás érdekeire, nem adott bővebb tájékoztatást.

    A Pécsi Újság hírportál értesülése szerint egy ismeretlen elkövető több ezer érdemjegyet írt be az intézmény elektronikus naplójába. Az iskola erről levélben értesítette a szülőket.

    A híradás szerint az eset az elmúlt napokban történt; az intézmény vezetése azt követően tett feljelentést, hogy magától az elkövetőtől értesült a visszaélésről, miután ő utalást tett arra egy elektronikus levélben.

    A portál beszámolója szerint az intézményben hozzálátták a nem valós érdemjegyek kiszűréséhez. Az iskola elektronikus naplója sem a szülők, sem a diákok számára nem érhető el jelenleg.

    Az MTI értesülései szerint az eset a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumát érintette. Az intézményt fenntartó Zirci Ciszterci Apátság egyelőre nem reagált az MTI e-mailben feltett kérdéseire.

 

MTI 2022. január 4., kedd 16:27