Fotó: ÖKK Fehérvár |
Tette fel a kérdést Dr. Aáry-Tamás Lajos
az oktatási jogok biztosa a IX. Országos Diákparlamenten. Utalt arra, hogy
számtalan oktatási eszköz, módszer értelmét és célját újra kell gondolniuk a
közoktatásban résztvevőknek. Több hónapos, felmenő rendszerű egyeztetés után 267
diákképviselő szavazta meg 50 pontos Ajánlás-csomagját Székesfehérvárott 2017.
február 3-5. között.
Ez a javaslatcsomag többek között a tanulmányokat, a kollégiumi
és iskolai életet, a közétkeztetést, az érettségit, a szakmai gyakorlatot és a
diákönkormányzatok diákokat támogató munkáját érinti.
Létrehozták az Országos Diáktanácsot (ODT), egy megyei
képviselőkből választott csoportot, amely két ODP (Országos Diákparlament) között
figyelemmel kíséri az ajánlások teljesülését, és továbbítja azok eredményeit a diákság
felé.
A képviselők sokszínű, sokféle problémacsomaggal érkeztek az
ODP-re, ahol az idő rövidsége miatt „csak” 50 került az Ajánlások közé. A
helyi, iskolai, megyei fórumokról érkezett felterjesztésekből kiderült, hogy a
diákok a jövőben jobb, használhatóbb és gyakorlat-orientáltabb tudást
szeretnének kapni. Nem a tanulás ellen, hanem az elavult tananyag vagy a hibás tankönyvi
adatok miatt berzenkednek. Más esetben differenciált, kiscsoportos oktatást
vagy magasabb szakmai követelményeket várnának. Sokan képviselték azt az
igényt, hogy ismét legyenek előrehozott érettségi vizsgák.
Úgy szeretnék elhagyni a diákok az iskolapadot, hogy a
lexikális tudáson túl alkalmazható ismeretekkel is rendelkezzenek, és a szakmai
tárgyak gyakorlóterepei valóban adjanak szakmai tapasztalatot. Sőt, az ODP
történetében először vizsgát kértek a diákok: a szakmai gyakorlatot a
tapasztalat megszerzését igazoló vizsgával szeretnék zárni.
KRESZ és egészségügyi vizsgát is szívesen tennének, és
elsajátítanák a pénzügyi, a médiaismereti vagy éppen a pályaválasztást segítő ismereteket.
Részt vennének hetedik évfolyamtól pályaorientációs órákon is.
A szakmai végzettség megszerzése után kicsit több időt
kérnének az érettségire való felkészülésre.
A tanulmányok reformját kérő módosításokon túl diákéletükben
is szeretnék tartalmasabban, önállóbban, értékesebben eltölteni éveiket. A
diákönkormányzatok szerep- és feladatköre kibővülne, és pályázatokkal, önálló pénzügyi
kerettel gazdálkodna. Korábban a közoktatási törvény biztosította, hogy a
diákoknak érdemi beleszólása legyen az iskolai házirend elfogadásába. Az ezt
biztosító egyetértési jogukat szeretnék visszakapni. Véleményezési joggal
kívánnának élni az közétkeztetésük ügyében is, amire egyébként az országban több
helyen jó példák születtek már.
Az ODP ajánlásaiból kiderült, hogy a diákok, a
diákönkormányzatok és iskolák problémái országszerte hasonlóak. Éppen ezért egy-egy jól működő megoldás nagyszerű
példa a többiek számára, és szükség van a diákönkormányzatok együttműködésére.
Az egyik szekcióban felvetették a DÖK Patent létrehozását, amely egy ilyen
fórum lehetne.
Fotó: ÖKK Fehérvár |
Az információk hiányát jól kiépített diákjogi képzésekkel,
diákképviseleti, tanulmányi ügyekkel foglalkozó szervezetekkel való
kapcsolattartással orvosolni lehetne. Ezt igazolta, hogy több hozott problémáról
kiderült, hogy azok az iskolavezetés, a pedagógus vagy éppen a diákönkormányzat
szabályismeretével helyben megoldhatók lennének.
Igény a diákok részéről, hogy a tanulmányi ügyekkel
foglalkozó állami intézményektől, a helyi iskolavezetéstől, a
diákönkormányzatokat támogató szervezetektől naprakész információkkal rendelkezzenek.
Állampolgári öntudattal ismerni szeretnék képviseleti szerveiket, a diákéletet
és a tanulmányaikat alakító szabályokat.
Végül elárulhatjuk, hogy az Ajánlás 50. pontja egy igazán
diákos, rövid, sokakat érintő és megosztó kívánság lett: a nyári szünet hosszát
ne változtassák meg. Az Országos Diáktanács jóvoltából nyomon követhetjük, a
jövőben hogyan alakul ennek és a többi kérdésnek és kérésnek a sorsa.
Kováts Andrea