Fotó: ÖKK Fehérvár |
A jövő problémáit
csak a ma oktatásával lehet megoldani - hangoztatta Navracsics Tibor
kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi uniós biztos pénteken
Székesfehérváron, az Országos Diákparlament (ODP) nyitó plenáris ülésén.
Navracsics Tibor
szerint azok a munkaerőpiaci, társadalmi problémák, amelyek ma jelen vannak
Európában, valójában "nem a ma problémái, hanem a tegnap oktatási
rendszerének problémái".
Ha boldogabb,
biztosabb jövőt szeretnénk a fiataloknak, ahhoz a ma oktatási rendszerében kell
megoldást találni Székesfehérváron, Magyarországon és az Európai Unióban -
fogalmazott az uniós biztos.
Rámutatott: a
diákság képviselői arra szerződtek, hogy egy-egy közösség - város, megye vagy
falu - véleményét tolmácsolják, felmutassák különlegességüket, ami
megkülönbözteti iskolájukat, közösségüket a többiekétől.
Navracsics Tibor
kiemelte, "a jövő felé vezető utakat" nem lesz egyszerű megtalálni
sem itthon, sem Európában. Mint mondta, a magyar és az európai oktatási
rendszer alapvető problémákkal küzd, az alapintézmények és az eddigi
elképzelések megkérdőjeleződnek szemléletbeli és politikai okok miatt.
Az uniós biztos
beszélt arról is, hogy egyes országokban a fiatalok munkanélkülisége a
legsúlyosabb versenykepésségi problémákat veti fel. Példaként említette, hogy
egyes dél-európai országokban a pályakezdők több mint 40 százaléka munkanélküli,
vagyis az oktatás nem tudott megoldást találni arra, miként lehet az állandóan
változó gazdasági környezetben olyan tudással felruházni a fiatalokat, ami a
munkához jutást elősegíti.
Sipos Imre
köznevelésért felelős helyettes államtitkár hangsúlyozta, hogy ráférne a
szemléletváltás az iskolarendszer egészére. Hozzátette, számos kérdés van, amit
meg kell vitatni a diákparlamentnek a hétvégén, többek között az
intézményfenntartás, az iskolaszerkezet ügyét, valamint a legfontosabbat: mit
tanuljanak a diákok az iskolákban.
Arra kérte a
jelenlévőket, hogy az ODP keretében dolgozzák ki azt a delegálási folyamatot,
amely révén a háromévente rendezendő ülések között is részt vehetnek a diákok
küldöttei az érdemi munkában. Így a küldöttek a saját javaslataik
feldolgozásában is részt vehetnének - tette hozzá.
Cser-Palkovics
András (Fidesz) polgármester azt kérte a küldöttektől, hogy mutassanak példát,
miként lehet demokráciában kulturáltan problémákról vitatkozni, beszélgetni,
közösen javaslatokat megfogalmazni. A döntéshozóktól pedig azt kérte,
hallgassák meg a fiatalokat, ismerjék meg, mi foglalkoztatja őket és a
gondjaikra milyen megoldásokat javasolnak.
A háromnapos
Országos Diákparlamenten mintegy háromszáz diák vesz részt. A nyitóülést
követően pénteken fórumok kezdődnek, négy helyszínen, négy különböző témában
folynak a tanácskozások.
A köznevelési
fórumot Sipos Imre, Lebanov József, az Emberi Erőforrások Minisztériumának
főosztályvezetője, Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal köznevelési
elnökhelyettese, Solti Péter, a Klebelsberg Központ elnöke és Hajnal Gabriella
szakmai elnökhelyettes, valamint Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa
részvételével rendezik.
A szakképzési
fórumon Bruckner László, a Nemzetgazdasági Minisztérium főosztályvezetője is
részt vesz, a Földművelésügyi Minisztérium részéről Farkas Marianna lesz jelen.
A felsőoktatási fórum Maruzsa Zoltán miniszteri biztos részvételével zajlik. A
digitális oktatás fórumának meghívott vendége Czunyiné Bertalan Judit
kormánybiztos.
MTI 2017. február 3., péntek 19:14